۸ آذر ۱۳۹۰، ۱۴:۱۹

استامینوفن شایع ترین داروی مصرفی در اردبیل است

استامینوفن شایع ترین داروی مصرفی در اردبیل است

اردبیل – خبرگزاری مهر: معاونت دارو و غذا دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل استامینوفن را به عنوان شایع ترین داروی مصرفی در میان شهروندان این استان معرفی کرد.

جلال کرامت روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار مهرداروی استامینوفن را با خاصیت ضد درد و ضد تب بیشترین داروی مصرفی و تجویز شده در سال جاری عنوان کرد و اظهار داشت: این دارو می تواند هم به واسطه تجویز پزشکان و هم از طریق فروش آزاد و بدون نسخه تهیه شود.

وی علت افزایش مصرف داروهای آنتی بیوتیک در استان را به دلیل تجویز غیر منطقی پزشکان و اصرار بیماران وعرضه بدون نسخه این دست داروها عنوان کرد.
 
معاونت دارو و غذا دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: استامینوفن می تواند پس از مصرف عوارضی از جمله زردی پوست و چشمها، اسهال، بی اشتهایی، تهوع، درد معده، تورم در بالای شکم، مدفوع قیری رنگ، کاهش ناگهانی ادرار و تب و گلو دردی که قبل از درمان وجود نداشته باشد.
 
وی همچنین با بیان اینکه مصرف طولانی مدت یا مداوم آن باعث مقاوم شدن بدن در مقابل این دارو و بی اثر شدن خاصیت آن می شود، یادآور شد: بنابرین لزوم مصرف درست طبق تجویز پزشک برای این دارو که به راحتی قابل تهیه است لازم و حیاتی است.
 
به گفته کرامت این دارو در نوع کدئین دار یک داروی مخدر بوده که با تاثیر بر سیستم اعصاب مرکزی دردهای خفیف تا شدید را کاهش می دهد.
 
وی عنوان کرد: استامینوفن کدئین نیز با دارا بودن عوارض خطرناک تری از جمله یبوست، سرگیجه، تهوع، برافروختگی، کاهش اشتها و سبک سری لازم است تحت نظر پزشک و با دقت کامل مصرف شود.
کد خبر 1472725

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha